maanantai 5. joulukuuta 2011

"Dramaturgian perusteet" (4 op)

"Dramaturgian perusteet" (4 op) alkoi 2.12.2011 alkukaavailujen mukaisesti klo 19 teatteriesityksellä. Kävimme Kino Sammossa katsomassa Riihimäen nuorisoteatterin "LEX IHMEMAA - Liisan seikkailu" - näytelmän, jonka Mari Oiva oli ohjannut. Näytelmä siis perustuu kolmeen teokseen: Lewis Carrollin "Liisan seikkailut ihmemaassa" ja "Liisan seikkailut peilimaassa" sekä Franz Kafkan "Oikeusjuttu". Tein blogiini esittelyt niin kirjoista kuin näytelmästä.

Lauantaina 3.12. syvennyimme siihen, mitä dramaturgia on ja lopuksi valitsimme tekstin, jota itse kukin lähtee työstämään draamalliseksi dialogiksi tms. Valitsin tekstikseni yllätyksettömästi Virginia Woolfin "Mrs Dalloway" [1925] - teoksesta Septimus Warren Smithin ja Clarissa Dallowayn välisen suhteen. Henkilöthän eivät kirjassa kohtaa, ja mietinkin, miten kirjan dynamiikka olisi ehkä muuttunut, jos näin olisi käynyt.

     *     *     *

Dramaturgia jatkuu vielä kahtena viikonvaihteena 13.-14.1. ja 24.-25.2.2012 pe klo 17-19.30 ja la klo 9-15.15.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti